Bij JBRR

19 december 2024
  • Werken volgens de Aanpak Jeugdbescherming JBRR
    In juli van dit jaar lieten we onze samenwerkingspartners weten dat we de wachtlijst voor alle maatregelen met een jeugdbeschermingsmaatregel voogdij hebben kunnen opheffen. Ook voor ondertoezichtstellingen (OTS) en  jeugdreclasseringsmaatregelen (JR) is het streven om vanaf 2025 voor alle maatregelen volledig volgens de Aanpak Jeugdbescherming JBRR (volgens wettelijk normenkader en dus reguliere casusregie) te kunnen werken. In deze update laten we u weten hoe het ervoor staat met deze ontwikkeling.

    Werken volgens de aanpak jeugdbescherming OTS
    Vanaf 1 januari 2025 gaan we de maatregelen weer gebiedsgericht uitdelen. Een nieuwe OTS wordt dan uitgedeeld in het team dat is gekoppeld aan het betreffende gebied. Alle maatregelen krijgen een vaste jeugdbeschermer die naar de eerste zitting gaat en die ook de maatregel gaat uitvoeren. In januari en februari wordt cluster 7 afgebouwd en worden de maatregelen overgedragen aan de andere teams. De zes teams jeugdbescherming zullen dan naar verwachting allemaal rond de workloadnorm zitten, zodat in alle teams volgens de Aanpak Jeugdbescherming JBRR gewerkt kan worden. Het streven is om vanaf Q3 2025 in de jeugdreclassering ook te werken volgens de Aanpak Jeugdbescherming JBRR, met verdeling van alle maatregelen volgens de landelijke workloadnorm. Vanwege een toename van het aantal JR-maatregelen en openstaande vacatures JR lukt dat nog niet volledig per 1 januari 2025. Om wel de kwaliteit te bieden in de uitvoering van nieuwe JR-maatregelen,  werken we in de eerste helft van 2025 met een instroomteam. Het instroomteam voert vanaf januari 2025 alle nieuwe JR-maatregelen uit gedurende de eerste zes weken volgens de Aanpak Jeugdbescherming. Na zes weken worden de maatregelen verdeeld binnen onze JR-teams op basis van prioriteit.Als vanaf Q3 2025 volledig volgens workload gewerkt kan worden, wordt het instroomteam opgeheven en gaan alle nieuwe JR-maatregelen direct naar een vaste jeugdreclasseerder.

  • Invulling herinrichting
    Na de nieuwsflits in oktober hebben we niet stilgezeten. Alles stellen we in het werk om vanaf 1 januari 2025 zo goed als mogelijk met de nieuwe organisatie-inrichting te starten. Denk hierbij aan het optimaliseren van alle ICT systemen, zoals WIJZ, HRM, intranet etc, zodat dit allemaal aansluit bij de nieuwe inrichting. Begin januari informeren we meer inhoudelijk over de indeling van de teams en de invulling van functies. Overigens blijven dezelfde Consultatie & Advies jeugdbeschermers voor de wijkteams beschikbaar in 2025.
  • Opening Joani-Jay shop
    Donderdag 28 november openden we in de wachtruimte op de begane grond de ‘Joani-Jay Shop’. Een plek waar kinderen een knuffel kunnen kiezen om mee naar huis te nemen. De knuffels zijn allemaal in nieuwstaat en ingepakt in doorzichtig cellofaan, zodat ze goed zichtbaar zijn. Bij elke knuffel zit een klein persoonlijk briefje voor de ontvanger, met bijvoorbeeld een tekst als "Mag ik je vriendje zijn?" of "Zullen we knuffelen" etc.Het project is een initiatief van Joani-Jay (7 jaar), dochter van onze collega Natalie. Joani-Jay opende zelf de shop door een lintje door te knippen. Een lid van de cliëntenraad is samen met haar kindje de eerste klant!Achtergrond
    Joani-Jay kwam op het idee voor dit project toen ze haar kamer opruimde en veel nieuwe, ongebruikte knuffels tegenkwam. Weggooien was geen optie! Ze zocht naar een geschikte bestemming. Ze wilde ze graag bij ‘mama’s werk’ aan de kinderen geven.Natalie: "Ik heb vaker bij de receptie gestaan en gezien dat collega’s knuffels wilde doneren voor de spreekkamers maar dit niet kan omdat deze dan snel vies worden. De knuffels werden dan weer meegenomen terwijl we hier kinderen juist blij mee kunnen maken. We besloten het anders aan te pakken zodat ze niet in spreek- of speelkamers terecht komen maar wel mogen blijven. Al onze knuffels kregen een wasbeurt om ze vervolgens mooi in te pakken en te voorzien van een briefje met een persoonlijk berichtje". Al deze knuffels hebben een plekje gekregen in de shop, waar kinderen ze mogen uitkiezen en mee naar huis nemen. Kinderen die bij ons binnenkomen voor gesprekken of bezoeken, ervaren vaak complexe emoties. Een beetje afleiding, zoals een cadeautje, kan helpen om de spanning even te doorbreken. Een knuffel biedt bovendien troost. Ouders kunnen de shop ook gebruiken om samen met hun kind een knuffel in de ‘winkel’ uit te zoeken. Het cadeautje mogen de kinderen mee naar huis nemen, zodat ze fysiek iets van hun ouders bij zich kunnen houden. De shop is gratis en toegankelijk voor iedereen, waardoor ook ouders die minder middelen hebben hun kind iets speciaals kunnen meegeven.
  • Sinterklaaslekkers gedoneerd aan kinderafdelingen Ikazia en Sophia
    Ieder jaar ontvangen de kinderen die wij begeleiden iets lekkers in de Sinterklaas periode. Dit jaar waren het juten Sinterklaaszakjes met kruidnoten en een chocolaatje. De Sint had groots ingekocht, waardoor er nog best veel zakjes overbleven. Hier is een goed doel voor gezocht. Deze snoepzakjes zijn naar kinderen gegaan die  geen Sinterklaas thuis kunnen vieren omdat zij in het ziekenhuis liggen. Een deel is naar de kinderafdeling van het Ikazia ziekenhuis gegaan en het andere deel is bij het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis in ontvangst genomen.We hopen dat de kinderen zo toch een Sinterklaas gevoel hebben gehad.
  • FUN-team activiteiten
    Sinterklaasfeest
    Het FUN-team organiseerde een fantastisch Sinterklaasfeest voor de kinderen van onze medewerkers. Vanaf 15.00 waren de kinderen met hun papa’s, mama’s, opa’s en oma’s van harte welkom. En om 15.30 uur kwamen de pieten de kinderen halen voor de show. Een show vol muziek en dans en tot slot kwam natuurlijk ook nog Sinterklaas met zijn Pieten. Er waren veel vragen voor Sinterklaas, maar er was maar één hele belangrijke vraag: “heeft u ook cadeautjes meegenomen?” Ook dat was helemaal goed gekomen. Iedereen ging heel gelukkig naar huis!Kerstevent
    Afgelopen dinsdag was onze ontmoetingsruimte omgetoverd in winterse kerstsferen. Meer dan 200 medewerkers genoten van lekkere hapjes en drankjes. Na de jaarlijkse kersttoespraak van onze bestuurder, Inge Vermeulen, volgde de prijsuitreiking voor de origineelste kerstoutfit of foute kerstrui. Dit jaar ging team facilitair er met de prijs vandoor. Vanaf 17.00 opende de  kraam waar collega's hun kerstpakket af konden halen, dat was een drukke bedoeling. Aanwezigen waren erg enthousiast en kijken terug op een geslaagde kerstborrel!