NIET TEVREDEN?

Bent u niet tevreden over de samenwerking met Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond

Om de begeleiding door JBRR zo goed mogelijk te laten verlopen, vinden wij het belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen u en de jeugdbeschermer.  Bent u niet tevreden over de samenwerking met Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond (JBRR)?

We begrijpen dat een kinderbeschermingsmaatregel ingrijpend kan zijn voor u en uw gezin. Goede samenwerking tussen u en de jeugdbeschermer is daarom belangrijk. Toch kan het voorkomen dat u ontevreden bent, bijvoorbeeld over:

  • De manier waarop de medewerker met u omgaat
  • Het nakomen van afspraken
  • Informatie die u (niet) krijgt
  • Het verloop van de begeleiding

Wij waarderen het als u uw ontevredenheid aangeeft. Zo kunnen we samen zoeken naar een oplossing en hiervan leren.

U bespreekt uw ontevredenheid eerst met uw jeugdbeschermer. Het bespreekbaar maken van de situatie leidt vaak al tot een oplossing. Helpt dit niet? Dan kunt u een klacht indienen.

Hieronder leest u hoe u uw klacht kunt melden.

STAP 1. VRAAG EEN KLACHTBEMIDDELINGSGESPREK AAN

U kunt de situatie bespreken met de klachtenfunctionaris van JBRR. Dit gesprek heet een klachtbemiddelingsgesprek. De klachtenfunctionaris zet zich in om samen met u en de jeugdbeschermer tot een oplossing te komen. Bij dit gesprek is ook de jeugdbeschermer aanwezig.

Hoe vraagt u dit aan?

Dien uw klacht schriftelijk in bij uw jeugdbeschermer. Dit kan via e-mail of per post. Beschrijf duidelijk wat er is gebeurd en wat u verwacht. Voeg relevante stukken, zoals een gespreksverslag, bij.

Advies: Probeer zo duidelijk mogelijk op te schrijven wat er is gebeurd en wat u van ons verwacht. Stuur de stukken die bij uw klacht horen, bijvoorbeeld een brief of een gespreksverslag, mee naar de jeugdbeschermer aan wie u de klacht stuurt.

 

Wat gebeurt er daarna?

U ontvangt binnen twee weken een uitnodiging voor een klachtbemiddelingsgesprek. Hierin bespreken u, de klachtenfunctionaris en uw jeugdbeschermer samen uw klacht. De klachtenfunctionaris helpt bij het vinden van een oplossing.

Wat als er geen oplossing komt?

Bent u tijdens dit gesprek niet tot een oplossing gekomen, of zijn er redenen waarom u geen klachtbemiddelingsgesprek wilt of kunt voeren? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie van JBRR. De klachtencommissie is onpartijdig en onafhankelijk.

STAP 2. DIEN EEN KLACHT IN BIJ DE KLACHTENCOMMISSIE

De klachtencommissie is onafhankelijk en beoordeelt uw klacht objectief. U kunt direct een formele klacht indienen of na een klachtbemiddelingsgesprek. Hiervoor gebruikt u het klachtenformulier.

De klachtencommissie doet vervolgens een uitspraak en de bestuurder van JBRR geeft hierop een reactie.

U kunt het formulier direct insturen via de link hierboven of u kunt het per mail of per post versturen:

Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond
t.a.v. het secretariaat van de klachtencommissie
Dynamostraat 16
3083 AK Rotterdam
E-mail: klachtencommissie@jbrr.nl

STAP 3. SCHAKEL DE OMBUDSMAN IN

Bent u het niet eens met de uitspraak van de klachtencommissie of de reactie van JBRR hierop? Dan kunt u contact opnemen met de Gemeentelijke Kinderombudsman Rotterdam of de Nationale Ombudsman:

Tuchtklacht

Heeft u een klacht die gaat over de kwaliteit van het werk van de jeugdzorgwerker? Dan kunt u een tuchtklacht indienen.
Een jeugdbeschermer van JBRR is geregistreerd als jeugdzorgwerker of jeugd- en gezinsprofessional bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Dit betekent dat onze professionals altijd werken volgens bepaalde normen die passen bij het beroep van jeugdzorgwerker. Als u vindt dat hier geen sprake van is, kunt u in sommige gevallen een tuchtklacht indienen bij het SKJ. Zij nemen een klacht pas in behandeling als er eerst een gesprek heeft plaatsgevonden met de jeugdbeschermer en zijn manager.

Bekijk voor meer informatie:
Stroomschema klachtenprocedure – juni 2023
Klachtenreglement januari 2025

Jeugdstem


Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan meegaan naar gesprekken met de gemeente of een hulpverlener. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente.

Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van een instelling voor jeugdzorg.

Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:                                       

  • geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
  • ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
  • geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
  • draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;

Zo bereik je Jeugdstem

  • Bel gratis naar 088 – 555 1000
  • Chat met een vertrouwenspersoon via jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.