Bent u ontevreden over de samenwerking met Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond?
Een kinderbeschermingsmaatregel kan ingrijpend zijn voor u en uw gezin. Om de begeleiding door JBRR zo goed mogelijk te laten verlopen, vinden wij het belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen u en de jeugdbeschermer. Dit is niet altijd eenvoudig, omdat de begeleiding niet vrijblijvend is. Het kan voorkomen dat u ergens ontevreden over bent. Wij vinden het fijn als u dit aangeeft. Wij proberen dan met u tot een oplossing te komen, zodat de samenwerking zo goed mogelijk blijft verlopen. Bovendien kunnen wij hiervan leren.
Bent u ontevreden over:
- De manier waarop de medewerker met u omgaat?
- Het nakomen van afspraken?
- Informatie die u (niet) krijgt?
- Het verloop van de begeleiding?
Dan kunt u;
- Als eerste uw ontevredenheid met uw jeugdbeschermer bespreken. Het bespreekbaar maken van de situatie leidt vaak al tot een oplossing.
Helpt dit niet?
Dan kunt u;
- Via de jeugdbeschermer, uw ontevredenheid bij de manager van de jeugdbeschermer neerleggen of
- Een klacht bij de onafhankelijke klachtencommissie van JBRR indienen (via het klachtenformulier bij stap 2).
- U kunt ook een klacht indienen bij de gemeentelijke of de kinderombudsman en het SKJ (tuchtrecht)
Tuchtrecht
Een jeugdbeschermer van JBRR is geregistreerd als jeugdzorgwerker of jeugd- en gezinsprofessional bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Dit betekent dat onze professionals altijd werken volgens bepaalde normen die passen bij het beroep van jeugdzorgwerker. Die zijn vastgelegd in de Beroepscode.
Daarin staat bijvoorbeeld dat een jeugdzorgwerker met respect om moet gaan met cliënten. En dat hij of zij moet overleggen met cliënten om te proberen tot overeenstemming te komen over de hulp die ze krijgen, ook als het gaat om hulp die niet vrijwillig is. Verder mag de jeugdzorgwerker uiteraard geen misbruik maken van het gezag dat hij of zij heeft ten opzichte van cliënten.
Als u vindt dat een van onze jeugdbeschermers zich niet houdt aan de Beroepscode kunt u een klacht indienen in het kader van het tuchtrecht. De klacht moet dus gaan over beroepsmatig handelen en niet over JBRR. Het gaat om een klacht over de kwaliteit van het werk van de jeugdzorgwerker.
Meer over de beroepscode: https://skjeugd.nl/tuchtrecht/standaarden/#beroepscode-jeugdzorgwerker
Meer over het tuchtrecht: https://skjeugd.nl/tuchtrecht/klachten/ik-heb-een-klacht/
Vraag hulp aan het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ).
Vindt u het moeilijk om uw klacht te verwoorden of wilt u ondersteuning bij de behandeling van uw klacht, dan kunt u voor alle stappen altijd terecht bij het Advies- en Klachtbureau Jeugdzorg (het AKJ). Het AKJ is de organisatie van de vertrouwenspersonen in de jeugdhulp. Een vertrouwenspersoon van het AKJ luistert naar uw verhaal, geeft u informatie en advies om problemen met de hulpverlening op te lossen. De vertrouwenspersoon komt op voor uw belang. AKJ is een onafhankelijke landelijke organisatie. De ondersteuning is gratis. Het AKJ is te bereiken op 088 – 555 1000. Meer informatie over het AKJ vindt u op: www.akj.nl
Bekijk hier het JBRR Klachtenreglement – juli 2022
Klachtenfolder JBRR
Bekijk hier de JBRR Klachtenfolder – juli 2022