Jeugdzorg

Actueel

Samenwerking Hogeschool Rotterdam en Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond

11 december 2018 - 

Op donderdag 6 december 2018 hebben de Hogeschool Rotterdam en Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond een samenwerkingsovereenkomst getekend. Onderwijs, onderzoek en praktijk staan centraal. Studenten, docenten en praktijkbegeleiders gaan intensiever samenwerken en leren op deze manier met en van elkaar.

Een mijlpaal
JBBR directeur Huub Friele spreekt over een mijlpaal. “Het is geen intentie. Dit plan is gemaakt om uitgevoerd te worden om zo expertise en kennis uit te wisselen.” Carla Stolk, manager Externe Betrekkingen bij Hogeschool Rotterdam:. “Studenten bachelor Social Work,  docenten en de praktijkbegeleiders vanuit JBRR gaan met elkaar de verbinding aan met als doel dat er straks een hele goede professional klaar staat. Je hebt elkaar nodig om de ingrediënten samen te brengen en zo betekenisvol onderwijs te kunnen realiseren.”

Samenwerking gaat dieper dan een stage
Het is de overtuiging van beide organisaties dat een intensieve samenwerking goed is voor de ontwikkeling van de sector, het vak jeugdbescherming en het beroep. Maar ook voor de toekomstige en huidige beroepsbeoefenaars en aan de cliënten die nu of in de toekomst begeleid worden in de jeugdzorg. Kennis en ervaringen uit de dagelijkse praktijk verbinden aan een lerende omgeving, onder andere door onderzoek, is voor iedereen effectief. In de leerwerkgemeenschap (LWG) die de Hogeschool Rotterdam en JBRR sinds september 2016 met elkaar zijn aangegaan, hebben ze verschillende ervaringen hiermee opgedaan met als resultaat deze ondertekening. 

Jeugdbescherming heeft echt iets aan opdrachten
Een van de uitkomsten van deze samenwerking is dat studenten een afstudeeronderwerp kiezen van de onderzoeksagenda opgesteld vanuit het Centrum voor Kennis en Innovatie van JBRR. “Dit om er voor te zorgen dat het JBRR ook echt iets heeft aan de afstudeeropdracht van onze studenten”, verklaart docent Corstin Dieterich. “Ook worden er workshops verzorgd bij ons op de hogeschool waar alle studenten Social Work zich voor kunnen inschrijven. Hierdoor leren ze wat er zich in de praktijk afspeelt. Bovendien kunnen de praktijkbegeleiders vanuit JBRR naar ons toe aangeven wat er gaande is in de praktijk en wat er nodig is.”

Achter de jeugdbescherming podcast deel 3

29 oktober 2018 - 

We laten onze ethische dilemma’s horen met onze eigen podcastserie ‘Achter de Jeugdbescherming’. Het Centrum voor Kennis & Innovatie van Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond ontwikkelde samen met Zorgdragers (een netwerk van allerlei gedreven professionals) een driedelige podcast serie waarin drie van onze jeugdbeschermers  vertellen wat hun ethische dilemma’s zijn en hun hart voor de jeugdbescherming laten horen.

Derde aflevering podcast beluisteren
Onze podcastserie ‘Achter de Jeugdbescherming’ is te beluisteren via Soundcloud & Itunes. Luister via onderstaande link de derde aflevering van de podcastserie.

Podcast JBRR – aflevering 3:  ‘Geen behandelplek’ 

Centrum voor Kennis & Innovatie JBRR
De lancering van de podcastserie biedt aanleiding om  vanuit een morele invalshoek in gesprek te gaan over het werk en de dilemma’s van een jeugdbeschermer. Wie zorg verleent of begeleiding biedt, wil iets goeds doen voor de ander. Alleen is het antwoord op ‘wat goed is’ nooit eenvoudig.

Binnen Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond kunnen professionals bij de ethische commissie (een dienst vanuit het Centrum voor Kennis & Innovatie) terecht voor ondersteuning bij een ethisch dilemma. De samenwerking met Zorgdragers wordt geïnitieerd door Centrum voor Kennis & Innovatie van JBRR. Dit centrum bevordert de systematische kennisontwikkeling, en daarmee de professionalisering en persoonlijke ontwikkeling, van jeugdprofessionals door (wetenschappelijke) kennis en praktijkervaring te combineren en (verantwoord) innovatie toe te passen. Meer weten over het Centrum voor Kennis & Innovatie, de ethische commissie of de podcastserie? Neem contact met ons op via: T: 010 233 0000 of E: kenniseninnovatie@jbrr.nl

* Een podcast is een audiobestand op internet, dat je direct kunt afluisteren of downloaden.

Complimenten van cliënten juni

9 juli 2018 - 

De cliënt staat centraal. Dat is onze visie. Om de belangen van cliënten zoveel mogelijk in het oog te krijgen en te houden, hebben we een cliëntenraad. De cliëntenraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven over zaken die zij als cliënt belangrijk vindt. Dit kunnen wij gebruiken voor de kwaliteit van onze dienstverlening. De cliëntenraad is trots op het werk van de jeugdbeschermer van JBRR en wil dit positieve gevoel graag delen. De hele maand juni heeft de cliëntenraad de gebiedsteams Kralingen Crooswijk Centrum en Charlois gevraagd naar positieve berichten. Complimenten vanuit de cliënt over het werk van de jeugdbeschermer of vanuit de jeugdbeschermer over het eigen werk. Hieruit zijn leuke reacties naar voren gekomen die we graag delen.

Bericht van een jeugdbeschermer: “Ik had een eerste gesprek met een moeder. Na het gesprek zei ze dat het gesprek erg was meegevallen en dat ze dat niet verwacht had, toen ze jeugdzorg hoorde. Ze zei dat ik het goed deed, en haar het gevoel gaf dat ik niet oordeelde. Ze vond mijn houding erg prettig.”

Bericht vanuit het wijkteam aan een jeugdbeschermer: “Ik wil je even mailen om wat aan je door te geven, maar tevens van de gelegenheid gebruik maken om je te complimenteren over afgelopen dinsdag. Ik heb met bewondering gekeken hoe je het gesprek hebt voorgezeten”.

Bericht van een jeugdbeschermer: “Ik en mijn collega van de raad kregen te horen dat een moeder heel blij was met een verzoek OTS, omdat wij dan betrokken blijven bij het gezin. Ze vindt ons geweldig, had ze gezegd.”

Bericht van een jeugdbeschermer: “Deze week heeft er huiselijk geweld tussen moeder en haar nieuwe partner, vader van de baby, plaatsgevonden. Moeder heeft ervoor gekozen om mij als eerste te bellen om haar verhaal te doen en om advies te vragen. Moeder had ervoor kunnen kiezen om het niet te vertellen, maar voor mij is dit een teken dat zij genoeg vertrouwen in mij heeft, dat ik niet alleen maar haar kinderen kom weghalen. Ik wil met haar meedenken hoe zij haar leven kan verbeteren voor haar kinderen. Ik ben er trots op dat moeder mij in vertrouwen heeft genomen, dat zij mij heeft toegelaten in haar leven. Ik heb moeder vanaf het begin als mens gezien en niet alleen als moeder van de kinderen. Ik heb interesse in haar leven getoond en dit heeft geleid tot een positieve samenwerking. Ondanks dat zij nog veel stappen heeft te zetten, zie ik de kleine stappen vooruit….”

 

Achter de jeugdbescherming – Podcast deel 2

7 juni 2018 - 

We laten onze ethische dilemma’s horen met onze eigen podcastserie ‘Achter de Jeugdbescherming’. Het Centrum voor Kennis & Innovatie van Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond ontwikkelde samen met Zorgdragers (een netwerk van allerlei gedreven professionals) een driedelige podcast serie waarin drie van onze jeugdbeschermers  vertellen wat hun ethische dilemma’s zijn en hun hart voor de jeugdbescherming laten horen.

Tweede aflevering podcast beluisteren
Onze podcastserie ‘Achter de Jeugdbescherming’ is te beluisteren via Soundcloud & Itunes. Luister via onderstaande link de tweede aflevering van de podcastserie.

Podcast JBRR – aflevering 2:  ‘Geloof het of niet’ 

Centrum voor Kennis & Innovatie JBRR
De lancering van de podcastserie biedt aanleiding om  vanuit een morele invalshoek in gesprek te gaan over het werk en de dilemma’s van een jeugdbeschermer. Wie zorg verleent of begeleiding biedt, wil iets goeds doen voor de ander. Alleen is het antwoord op ‘wat goed is’ nooit eenvoudig.

Binnen Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond kunnen professionals bij de ethische commissie (een dienst vanuit het Centrum voor Kennis & Innovatie) terecht voor ondersteuning bij een ethisch dilemma. De samenwerking met Zorgdragers wordt geïnitieerd door Centrum voor Kennis & Innovatie van JBRR. Dit centrum bevordert de systematische kennisontwikkeling, en daarmee de professionalisering en persoonlijke ontwikkeling, van jeugdprofessionals door (wetenschappelijke) kennis en praktijkervaring te combineren en (verantwoord) innovatie toe te passen. Meer weten over het Centrum voor Kennis & Innovatie, de ethische commissie of de podcastserie? Neem contact met ons op via: T: 010 233 0000 of E: kenniseninnovatie@jbrr.nl

* Een podcast is een audiobestand op internet, dat je direct kunt afluisteren of downloaden.

 

Complimenten van cliënten in mei

4 juni 2018 - 

De cliënt staat centraal. Dat is onze visie. Om de belangen van cliënten zoveel mogelijk in het oog te krijgen en te houden, hebben we een cliëntenraad. De cliëntenraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven over zaken die zij als cliënt belangrijk vindt. Dit kunnen wij gebruiken voor de kwaliteit van onze dienstverlening. De cliëntenraad is trots op het werk van de jeugdbeschermer van JBRR en wil dit positieve gevoel graag delen. De hele maand mei heeft de cliëntenraad de gebiedsteams Noord en Delfshaven gevraagd naar positieve berichten. Complimenten vanuit de cliënt over het werk van de jeugdbeschermer of vanuit de jeugdbeschermer over het eigen werk. Hieruit zijn leuke reacties naar voren gekomen die we graag delen.

Bericht van een ketenpartner: “Bedankt voor de prettige samenwerking en je inzet. Zelfs toen je ziek thuis en eigenlijk niet aan het werk was, heb je je enorm ingezet.”

Bericht van een collega: “Leuk om te zien dat jouw eigenheid tot in alle facetten uit deze toets sijpelt. Een duidelijke visie en een “oude rot uit het vak” aan het woord hier. Uit jouw eerste reactie wordt al meteen duidelijk dat je een betrouwbare en zorgvuldige professional bent.”

Bericht van een pleegmoeder: “‘Hi, ik heb je mail gelezen. Ik zou het leuk en fijn vinden als je nog langs kan komen voordat je weg gaat. Ik wil je alvast bedanken voor alles wat je voor S. gedaan hebt en nog doet. Ik zou jou een dikke 10 geven als cijfer en de meiden ook. Groetjes van A. en de meiden xxxxxxxxxxx’”

Bericht van een stiefouder: “Bedankt dat je de tijd voor mij nam om te luisteren en uit te leggen wat er wordt bedoeld.”

Bericht van een pleegmoeder: “Kan jij voogd worden van de kinderen die nu worden geplaatst? Onze samenwerking is zo fijn.”

Bericht van een moeder: “Bedankt, dat je in jouw netwerk rond wilt vragen of ze een baan hebben voor mijn partner, zodat ze mogelijk in Nederland kan blijven.”

Bericht van een jeugdbeschermer aan de cliëntenraad: “Een compliment voor jullie dat jullie je persoonlijke verhalen hebben willen delen met ons. Voor jullie was en is het zeker ook niet makkelijk.”

Bericht van een jongen van 9 jaar: “Ik vergeet nooit meer dat we samen een ijsje gingen eten, ik vond dat echt leuk.”

Een jeugdbeschermer vertelt: “Ik had een 1e gesprek met een moeder. Na het gesprek zei ze dat het gesprek erg was meegevallen en dat ze dat niet verwacht had, toen ze jeugdzorg hoorde. Ze zei dat ik het goed deed, en haar het gevoel gaf dat ik niet oordeelde. Ze vond mijn houding erg prettig.”

Een jeugdbeschermer vertelt: “Ik kreeg van mijn collega van de raad te horen dat een moeder heel blij was met een verzoek OTS, omdat wij dan betrokken blijven bij het gezin. Ze vindt ons geweldig had ze gezegd.”

Een jeugdbeschermer heeft een mok gekregen van een pupil op zijn 18e verjaardag na 3-4 jaar intensieve begeleiding. Hij heeft nu een vaste baan in de haven.

Meer verhalen uit de praktijk lezen? Lees dan de praktijkverhalen.

Complimenten van cliënten

11 april 2018 - 

De cliënt staat centraal. Dat is onze visie. Om de belangen van cliënten zoveel mogelijk in het oog te krijgen en te houden, hebben we een cliëntenraad. De cliëntenraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven over zaken die zij als cliënt belangrijk vindt. Dit kunnen wij gebruiken voor de kwaliteit van onze dienstverlening.

De cliëntenraad is trots op het werk van de jeugdbeschermer van JBRR en wil dit positieve gevoel graag delen. In maart heeft de cliëntenraad de gebiedsteams gevraagd naar positieve berichten. Complimenten vanuit de cliënt over het werk van de jeugdbeschermer of vanuit de jeugdbeschermer over het eigen werk. Hieruit zijn leuke reacties naar voren gekomen die we graag delen.

“Ik ben er tijdens een crisissituatie achter gekomen dat mijn team een geoliede machine is die aan gaat. Ze hebben mij moeiteloos geholpen en dit voelde erg fijn!”

“…..En nu 4 weken later is Families First afgesloten en kan Thuis Team Jeugd aansluitend starten. Een vrolijke dochter en een uitgeruste moeder. En moeder ….. ach dikke tranen dat wij vandaag toch echt voor het laatst waren. Ze was ons zo dankbaar, terwijl zij het zelf hebben gedaan. We hebben ze een steuntje gegeven en hulp om verder te kunnen. Met een dik tevreden gevoel van een geslaagd CIT traject verlaten we de woning met onder onze armen een grote doos Merci. Wat zijn wij trots, trots op dochter, trots op moeder en trots op ons werk!”

“Ik vind het fijn dat jullie bij ons in de vergadering geweest zijn!”

Een mail van een ouder:….”Dankbaar dat zij mij geestelijk opgepakt en bij de hand genomen hebben, maar vooral de doeltreffendheid waarmee zij te werk zijn gegaan kan ik niet in woorden uitdrukken. Het werk wat zij doen is voor mij van onschatbare waarde geworden, door hun geloof ik oprecht dat we er uiteindelijk gaan komen! Mijn (voor)oordeel is volledig onterecht geweest; en mocht ik ooit, ik hoop het natuurlijk niet, wederom voor de keuze staan, zijn zij de eerste die ik zal bellen.”

Een mail van een collega aan 11 andere collega’s: “Allemaal heel erg bedankt dat jullie ons door de afgelopen tijd heen hebben geholpen”.

Meer mooie verhalen uit de praktijk lezen? Lees dan de praktijkverhalen.

Achter de jeugdbescherming – onze podcastserie!

30 maart 2018 - 

We laten onze ethische dilemma’s horen met onze eigen podcastserie ‘Achter de Jeugdbescherming’ *! Het Centrum voor Kennis & Innovatie van Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond ontwikkelde samen Zorgdragers (een netwerk van allerlei gedreven professionals) een driedelige podcastserie waarin drie van onze jeugdbeschermers  vertellen wat hun ethische dilemma’s zijn en hun hart voor de jeugdbescherming laten horen.

Eerste aflevering podcast beluisteren
Onze podcastserie ‘Achter de Jeugdbescherming’ is te beluisteren via Soundcloud & Itunes. Luister via onderstaande link de eerste aflevering van de podcastserie. Houd onze website in de gaten, de andere twee afleveringen volgen binnenkort!

Podcast JBRR – aflevering 1:  ‘Tegenstrijdige verhalen’ 

Centrum voor Kennis & Innovatie JBRR
De lancering van de podcastserie biedt aanleiding om  vanuit een morele invalshoek in gesprek te gaan over het werk en de dilemma’s van een jeugdbeschermer. Wie zorg verleent of begeleiding biedt wil iets goeds te doen voor de ander. Alleen is het antwoord op ‘wat goed is’ nooit eenvoudig.

Binnen Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond kunnen professionals bij de ethische commissie (een dienst vanuit het Centrum voor Kennis & Innovatie) terecht voor ondersteuning bij een ethisch dilemma. De samenwerking met Zorgdragers wordt geïnitieerd door Centrum voor Kennis & Innovatie van JBRR. Dit centrum bevordert de systematische kennisontwikkeling, en daarmee de professionalisering en persoonlijke ontwikkeling, van jeugdprofessionals door (wetenschappelijke) kennis en praktijkervaring te combineren en (verantwoord) innovatie toe te passen. Meer weten over het Centrum voor Kennis & Innovatie, de ethische commissie of de podcastserie? Neem contact met ons op via: T: 010 233 0000 of E: kenniseninnovatie@jbrr.nl

 

* Een podcast is een audiobestand op internet, dat je direct kunt afluisteren of downloaden.

 

Uitkomsten cliënttevredenheidsonderzoek

15 december 2017 - 

We hebben in juni 2017 een organisatiebreed cliënttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Alle cliënten die op dat moment onder begeleiding waren bij Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond (JBRR), zijn benaderd met een vragenlijst. Er hebben 285 ouders en 34 jongeren deelgenomen aan het cliënttevredenheidsonderzoek. Daarnaast zijn 71 ingevulde exit-vragenlijsten geanalyseerd (vragenlijsten die wij aan het einde van een traject bij ons overleggen aan de cliënt) in de periode april 2016 tot maart 2017. Beide onderzoeksresultaten leveren ons input op voor verbetering van de hulp. Onderstaande volgen de resultaten en de verbeteracties.

Algeheel rapportcijfer

Respondenten C-toets: ouders waarderen onze begeleiding gemiddeld met het cijfer 4,9 en jongeren met een 5,2.

Respondenten Exit-vragenlijst: ouders en jongeren beoordelen de hulp in de exit-vragenlijst positiever. Zij geven gemiddeld een 6,3. We realiseren ons, dat het ongevraagd ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer niet iets is waar onze cliënten op zitten te wachten.

Wat gaat goed volgens de ouders?
Respondenten C-toets
Veel ouders zijn het ermee eens dat zij begeleiding krijgen van JBRR en de meerderheid kan zich vinden in de uithuisplaatsing van hun kind. Ouders zijn positief over het eerste contact met de jeugdbeschermer en over de informatievoorziening (bijvoorbeeld: ouders herkennen hun mening in de verslaglegging en vinden dit begrijpelijk).

Respondenten Exit-vragenlijst
Drie van de vier cliënten zijn tevreden over alle onderdelen maar het meest tevreden over onze betrokkenheid, zij voelen zich serieus genomen en weten waar de juiste hulp te vinden is. De meeste complimenten worden gegeven over de bejegening.

Wat kan beter volgens de ouders?
Respondenten C-toets
– Het contact met de jeugdbeschermer (bijv. de bereikbaarheid);
– De deskundigheid van de jeugdbeschermer (bijv. goede adviezen);
– Het verloop van de begeleiding (bijv. tijdig hulp bieden);
– De informatievoorziening (bijv. het informeren over het bestaan van de cliëntenraad);
– Het doel en resultaat van de hulp (bijv. de verbetering dankzij de hulp);
– Het contact tussen de ouder en het uithuisgeplaatste kind (bijv. ondersteuning bieden bij het contact tussen ouder en het kind).

Respondenten Exit-vragenlijst
Een deel van de cliënten (22%) is ontevreden. Zij zijn het meest ontevreden over wat zij bereikt hebben, zij hebben weinig vertrouwen in de toekomst en voelen zich onvoldoende betrokken bij beslissingen. De bereikbaarheid wordt het vaakst als verbeterpunt genoemd.

Wat gaat goed volgens de jongeren?
Respondenten C-toets
Het merendeel van de jongeren is het eens met de begeleiding. Zij zijn tevreden over:
– Het contact met de jeugdbeschermer (bijv. men heeft genoeg tijd voor de jongere);
– De deskundigheid van de jeugdbeschermer (bijv. men kijkt ook naar wat er goed gaat);
– Het verloop van de begeleiding (bijv. men werkt daarbij goed samen met andere instanties);
– De informatievoorziening (bijv. de jongere weet wat zijn rechten en plichten zijn);
– Doel en resultaat van de hulp (bijv. de jongere krijgt voldoende begeleiding);
– Contact met ouder(s), familie en vrienden (bijv. de jongere begrijpt de gemaakte afspraken).

Wat kan er beter volgens de jongeren?
Respondenten C-toets
De helft van de jongeren is het oneens met hun uithuisplaatsing. De volgende aspecten zijn volgens hen voor verbetering vatbaar:
– Verloop van de begeleiding (bijv. een goede overdracht bij afwezigheid of wisseling van de jeugdbeschermer);
–  Informatie verstrekken (bijv. informeren over de cliëntenraad);
– Doel en resultaat van de hulp (bijv. samen doelen voor de hulpverlening formuleren);
– Contact met ouders, familie en vrienden (bijv. ondersteuning bij contact met ouders);
– Jongeren vinden het belangrijk dat er goed geluisterd wordt en dat daar iets mee gedaan wordt.

Wat doen we met deze resultaten?
We doen het voor onze cliënten, het is logisch dat we daarbij streven naar een zo hoog mogelijke cliënttevredenheid en kwaliteit van de hulp. Gezien ons veranderende rol als casusregisseur in een, al net zo’n veranderend maatschappelijk veld, is het nodig dat we steeds blijven ontwikkelen op het gebied van cliëntenbeleid.

Het komende jaar werken we aan het vergroten van partnerschap met de cliënt, zowel in beleidsontwikkeling als in de dagelijkse begeleiding. We gaan in gesprek met de cliënt en professionals om antwoord te geven op de vraag: ‘Hoe kunnen wij vorm geven aan partnerschap?”. Kortom we gaan het met elkaar ontdekken en uitwerken. De antwoorden op deze vraag moeten leiden tot concrete verbeteracties. We bespreken de resultaten van dit onderzoek ook met de cliëntenraad, de respondenten en diverse andere externe partijen.

De cliëntenraad heeft hulp nodig!
Ben je een jongere, (stief)ouder of pleegouder en wil je ons helpen de zorg te verbeteren? Neem dan contact op met de cliëntenraad JBRR! De cliëntenraad bestaat uit (ex)-cliënten en geeft ouders en jongeren een stem. De cliëntenraad spreekt frequent met de directie, de medewerkers en de cliënten. Zij geeft advies over het verbeteren van de hulp. Heb je ideeën, wil je een ervaring delen of heb je interesse in deelname in de cliëntenraad? Neem contact op.  Alle hulp is welkom!

De cliëntenraad is bereikbaar via clienten.raad@jbrr.nl.

 

Ethische dilemma’s van jeugdzorgprofessionals krijgen in de Week tegen Kindermishandeling een stem

17 november 2017 - 

Het Kenniscentrum Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond (JBRR) en Zorgdragers (een netwerk van gedreven professionals) gaan een samenwerking aan om ethische dillema’s van jeugdbeschermers een stem te geven. Samen ontwikkelen zij een podcast* serie waarin drie jeugdbeschermers vertellen wat hun ethische dilemma’s zijn en hun hart voor de jeugdbescherming laten horen.

Vanuit morele invalshoek in gesprek tijdens de ‘Week tegen Kindermishandeling’
Het kenniscentrum van JBRR  organiseert  in de ‘Week tegen Kindermishandeling’ een workshop waarin het omgaan met ethische dilemma’s in de (jeugd)zorg centraal staat. De ‘Week tegen Kindermishandeling’ (20 t/m 24 november) vormt de lancering van de podcasts  aanleiding om vanuit een morele invalshoek met verschillende (jeugd)zorgprofessionals tijdens de workshop in gesprek te gaan over kindermishandeling. Dit gebeurt tijdens de conferentie ‘Veilige Kinderjaren’. Een conferentie georganiseerd door de Gemeente Rotterdam voor (jeugd)zorgprofessionals, met als doel kennisuitwisseling en een kijkje in elkaars professionele  keuken. Elk kind heeft recht op veilige kinderjaren en daarvoor is samenwerking van (jeugd)zorgprofessionals essentieel.

Het kenniscentrum  biedt ondersteuning bij ethische dillema’s in de (jeugd)zorg
Wie zorg verleent of begeleiding biedt, is altijd bezig iets goeds te doen voor de ander. Alleen is het antwoord op ‘wat goed is’ nooit eenvoudig. Binnen JBRR kunnen professionals bij de ethische commissie (een dienst vanuit het Kenniscentrum) terecht voor ondersteuning bij een ethisch dilemma. De ethische commissie biedt ondersteuning en ruimte om te komen tot een zorgvuldig overwogen besluit. Het doel van de ethische commissie is dat professionals vernieuwde inzichten krijgen om in de dagelijkse praktijk om te gaan met ethische dillema’s.

In de afgelopen jaren hebben jeugdbeschermers goede ervaringen opgedaan met de ethische commissie, daarom wil het Kenniscentrum  in de workshop tijdens de conferentie Veilige Kinderjaren ook andere (jeugd)zorgprofessionals laten kennismaken met deze werkwijze.

Centrum voor Kennis & Innovatie JBRR
De samenwerking met Zorgdragers en de organisatie van de workshop ‘Ethische dilemma’s’ worden geïnitieerd door het Kenniscentrum dat in 2018 integraal onderdeel zal worden van het centrum voor Kennis & Innovatie van JBRR. Dit centrum bevordert de systematische kennisontwikkeling, en daarmee de professionalisering en persoonlijke ontwikkeling, van de jeugdprofessionals door (wetenschappelijke) kennis en praktijkervaring te combineren en (verantwoord) innovatie toe te passen. Meer weten over het centrum voor Kennis & Innovatie, de Ethische commissie of de podcastserie? Neem contact met ons op via: T: 010 233 0000 of E: shirley.davis@jbrr.nl

 

* Een podcast is een audiobestand op internet, dat je direct kunt afluisteren of downloaden.

Verhuizing Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond

10 november 2017 - 

Met ingang van 20 november 2017 verhuist een aantal organisatie-onderdelen binnen Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond (JBRR) van de locatie aan het Delftseplein 29 (in Rotterdam) naar één van de andere locaties aan de Dynamostraat 16, in Rotterdam. Het gaat om het bestuur, de directie,  het Serviceplein (Bestuursondersteuning, Financiën en Informatievoorziening, Facilitaire zaken, ICT, HRM en Beleid), en de Centrale Intake.  JBRR blijft met het gebiedsteam KCC (Kralingen, Crooswijk, Centrum) en Team Zorgbemiddeling op het Delftseplein 29 nog wel gehuisvest op het Delftseplein 29 (begane grond en de 1e etage).

Wijziging postadres
Met de verhuizing verandert ook ons postadres. Met ingang van 1 december 2017 wijzigt ons postadres naar postbusnummer 54054, 3008 JB, Rotterdam.

Feedback