De huisstijl van Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond heeft een Red Dot Communicatie Design Award gewonnen. De Red Dot Award is een internationaal erkend kwaliteitslabel voor communicatie en design. Elk jaar ontvangt de jury duizenden inzendingen vanuit ongeveer 50 verschillende landen.
De nieuwe huisstijl is op 1 januari 2015 in gebruik genomen, het moment waarop Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond officieel van start ging. Aanleiding voor de naamwijziging en de nieuwe visuele identiteit waren de veranderingen in het takenpakket van onze rechtsvoorganger Bureau Jeugdzorg Stadsregio Rotterdam, als gevolg van de nieuwe jeugdwet die sinds 1 januari 2015 van kracht is.
Ontwerpbureau Fabrique [merken, design en interactie] heeft onze identiteit simpel, direct en echt vormgegeven. De nieuwe communicatiestijl laat op een typisch Rotterdamse manier (hands on, no-nonsense) zien waar Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond voor staat: voor het kind. Een turquoise vlak staat letterlijk en figuurlijk voor het kind. Als een schild dat het kind beschermt. In de dragers zitten geen overbodige versiersels of kind-figuren. De realistische fotografie zit dicht op de huid van de kinderen. In hun eigen habitat laten ze duidelijk hun emoties zien.
De uitreiking van de Red Dot Design Awards vindt dit jaar plaats in Berlijn op 6 november.