Debat ‘Wat zou jij doen?’

19 december 2024

September 2023 is de landelijke campagne ‘ Wat zou jij doen?’ gelanceerd. Een campagne om aandacht te vragen voor het beroep van jeugd- en raadsbeschermers. Deze campagne liep door in 2024. Vanuit het landelijk communicatieoverleg kwam begin dit jaar het idee om aan de hand van de campagne een debat te organiseren met hogescholen. De nauwe samenwerking tussen JBRR en Hogeschool Rotterdam zorgde ervoor dat we in juni contact hadden om dit idee te bespreken en verder uit te rollen.

Het programma

Dinsdagmiddag 10 december was het dan zover: het debat ‘Wat zou jij doen?’. Het atrium van de Hogeschool liep vol en er zaten al snel 30 personen (studenten, docenten, jeugdbeschermers en ervaringsdeskundigen) in de zaal en na de pauze volgde ook nog een klas eerstejaars studenten van Social Work.

Het programma startte met de sprekers Roos de Wildt, onderzoeker bij het Jonker Verweij Instituut. Zij sprak over het onderzoek vertragen en verdragen. Douwe Kamer, directeur primair proces JBRR vertelde over de visie van JBRR op gesloten plaatsing. Wat kunnen criteria zijn voor een gesloten plaatsing en hoe kom je als jeugdbeschermer tot een zo goed mogelijk besluit?

Daarna was het woord aan jeugdbeschermer Jean-Mile Kapitanovic. Jean-Mile is jeugdbeschermer bij Jeugdbescherming West en heeft meegewerkt aan de campagne Wat zou jij doen. Hij vertelde over zijn werk als jeugdbeschermer en het dilemma waar hij in tegen aanliep dat is gebruikt in de campagne :

Je bent jeugdbeschermer van een meisje van 17,5 jaar dat nachten wegblijft, rondhangt met jonge mannen die drugs dealen, verslaafd is aan blowen, al een jaar niet naar school is geweest en alle hulp weigert? Zou je haar gesloten plaatsen voor haar eigen veiligheid of het nog even de tijd geven? Wat zou jij doen?

Het debat
Zeven 4e jaars studenten Social Work hadden zich opgegeven voor dit debat. In de ochtend volgden zij een debatworkshop. 's Middags konden zij het geleerde in de praktijk brengen. En wat hebben ze het goed gedaan! In driekwartier verdiepten zij zich in de casus en bedachten argumenten om het publiek te overtuigen van hun standpunt. De ene groep behandelde het standpunt gesloten plaatsen en de andere groep tijd geven. Na het debat koos een kleine meerderheid van het publiek voor gesloten plaatsen.

Reflectie
Twee ervaringsdeskundigen reflecteerden met hun ervaring op het debat. Beiden zijn niet voor gesloten plaatsen. Maar tijd geven, in gesprek gaan en de verschillende opties bespreekbaar maken. Vooral belangrijk is de klik en het gevoel van gelijkwaardigheid. Een mooie afsluiter van de dag!
Douwe Kamer: “Samen met de Hogeschool Rotterdam kijken we terug op een leerzame en inspirerende dag waarbij theorie en praktijk bij elkaar komen! Erg knap hoe de studenten dit debat voerden, nadat ze in de ochtend een debatworkshop hebben gekregen. Wie weet zien we een of meer van deze studenten nog eens aan het werk bij JBRR.”

Benieuwd waar Jean-Mile voor is gegaan in zijn dilemma? https://lnkd.in/eJuFGNVX