Waardevolle ouderbijeenkomst

03 oktober 2019

Op donderdag 19 september organiseerde onze Cliëntenraad een ouderbijeenkomst. Tijdens deze samenkomst kunnen (oud-)cliënten met elkaar kennismaken en ervaringen uitwisselen. Daarnaast biedt deze avond JBRR een mooie kans om verbeterpunten op te halen. Daarom waren – naast de leden van onze Cliëntenraad – ook onze bestuurder Arina Kruithof, beleidsmedewerker Yvette Schouten en jeugdbeschermers Petra Siepman en Judith Fase aanwezig.

Op donderdag 19 september organiseerde onze Cliëntenraad een ouderbijeenkomst. Tijdens deze samenkomst kunnen (oud-)cliënten met elkaar kennismaken en ervaringen uitwisselen. Daarnaast biedt deze avond JBRR een mooie kans om verbeterpunten op te halen. Daarom waren - naast de leden van onze Cliëntenraad - ook onze bestuurder Arina Kruithof, beleidsmedewerker Yvette Schouten en jeugdbeschermers Petra Siepman en Judith Fase aanwezig.

Er was een mooie opkomst van ouders, sommige tevreden met de hulpverlening van JBRR en anderen zeer ontevreden. Judith: “Het was voor mij best confronterend om zoveel ouders tegelijk te spreken over hun kinderen. Het verdriet, de woede en de machteloosheid waren soms groot. Dat raakte ons allemaal.”

Enkele ouders vertelden dat zij niet het gevoel hadden dat er door de jeugdbeschermers naar hen werd geluisterd. Of dat zij geen antwoord kregen op hun vragen.  Een van de aanwezige ouders: “Als ik kritiek gaf, werd ik voor mijn gevoel gestraft door bijvoorbeeld het verminderen van bezoeken.” Ook vertelden ouders hoe traumatisch zij een uithuisplaatsing hebben beleefd. Een van hen: “Nu mijn kind weer thuis woont, ben ik bij elke blauwe plek bang dat dit een reden kan zijn voor weer een uithuisplaatsing.”

Petra: “Natuurlijk kennen we de kant van de jeugdbeschermer niet wanneer je de beleving van ouders hoort, maar dat was op dat moment niet relevant. Dít was de waarheid van déze ouders. De waarheid waar zij mee opstaan en waar ze mee naar bed gaan, dag in dag uit.”

Judith vult aan: “Het heeft ons nog meer doen beseffen wat de bemoeienis van JBRR met je doet. We hebben het allemaal enorm druk. Toch is het zo enorm belangrijk dat we dit aspect niet uit het oog verliezen, hier aandacht voor blijven hebben.”

De Cliëntenraad wist de avond in goede banen te leiden. Zij vond de manier waarop de ouders met de jeugdbeschermers in gesprek gingen bewonderenswaardig. “Ouders luisterden, stelden vragen en maakten soms een grapje.” De Cliëntenraad is een belangrijke gesprekspartner binnen JBRR en hoort de ervaringen van andere ouders graag. De ervaringen worden gedeeld binnen de organisatie zodat iedereen hiervan kan leren en zich voortdurend beseft dat onze betrokkenheid heel ingrijpend kan zijn.

Judith: “Na een lange dag gingen wij vermoeid naar huis, maar dankbaar voor deze ervaring en vastberaden om het nog beter te willen doen.” Petra: “Eigenlijk zouden alle jeugdbeschermers dit een keer moeten ervaren!”